torsdag 19 juli 2012

Semesterträningsdagbok del I




Nu har jag haft semester i 4 dagar och det är dags för en genomgång av semesterträningen. Mest för att jag själv ska få lite struktur i träningen. Och nu har jag ett mål: inprovet för höstens lydnadskurs. I höst är det då dags för min första lydnadskurs på SBK gbg avd. Det ser jag fram emot. Kursen pågår under september och oktober. Tidigare har vi gått två lydnadskurser på Alfa hundcenter. Tänker att jag ev. går en kurs till där efter sbk kursen. Men nu ska vi inte gå händelserna i förskott. Först och främst är fokus på lydnadskursen och dess inprov.

De semesterdagar som passerat har (träningsmässigt) ägnats åt att träna rätt mkt uppletande men lydnadsmässigt har vi tränat en del hopp, kryp, fot, ställande under gång, inkallning, apportering, stanna, sitt/stå på (lite) avstånd  et cetera.

Vad gäller uppletande så har vi gjort det en del tidigare men det har alltid känts lite trevande. Nu tycker jag att Ninja fått mer rutin på det och det känns mer 'självklart' för henne. Krypet har vi tidigare mest gjort med mig stående framför henne och väntat och belönat små små rörelser. Nu har vi lyckats komma såpass att jag kan stå vid hennes sida och säga kryp och få hyfsat bra kryp för varje kommando för att sedan låta henne kasta sig efter sin externbelöning. Kul med framsteg! Fotgåendet har tidigare varit en sådan sak som jag dragit mig för att träna då jag velat ha mkt precision och därmed inte kommit längre än stillastående (utan gång)! Men efter lite övertalande från Anne så valde jag nu att börja träna det. Kan gissa att Pål har detta som ett moment i inprovet ;) Men jag har valt en ny taktik. Nu börjar jag träna fotgåendet utan lika mkt "perfekt position". På så vis tänkte jag kunna få ett OK fotgående vilket jag sedan (som steg 2) kan arbeta vidare på och på så vis få en tävlingsmässig position av fotgående.
Och så närmar sig då sensommarens/höstens sökhelgläger! Väldigt kul att annordna sådana här läger (blir läger nr 2), även om det också innebär rätt mycket fixande runt omkring. Nu är lägret iallafall fullt och vi kan börja göra upp grupper och tidsscheman. Nu under sommaren blir det ingen sökträning men efter semestern bör vi hinna med ca 4 träningar innan lägret. Jag hoppas (!) att vi hinner få lite framsteg innan slutet av september. Jag tycker jag tränat mkt under våren utan -tydliga- framsteg men inser också att vi ändå fått mkt rutin och utveckling. Bara det att jag gillar att se utveckling från gång till gång. Men nu har jag ändrat (eller försökt tänka annorlunda) och ska se alla framsteg istället för det som jag hade velat se och inte fått.

Och inte att glömma annordnandet och augustis belgarträff för SBK gbg avd. Ännu mer fix! Men kul!

1 kommentar:

  1. Duktiga ni är! Kul att ni skall gå lydnadskursen! Hörde att den skall vara kanon! Själv skall jag och Jazz gå vår första lydnadskurs - På Alfahundcenter. Skall bli jätte intressant! Vi ses på belgarträffen!

    SvaraRadera